Nuklearmedizinische Behandlung von entzündlichen Gelenkerkrankungen

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Radiosynoviorthese-Vorträge 2007

24.01: Innsbruck
20.03: Manchester; British Society of Nuclear Medicine (BSNM)

23.05: Bolton/Manchester

Radiosynoviorthese-Vorträge 2006

Radiosynoviorthese-Vorträge 2005

3. Dez. 2005: G. Mödder: Aktuelle Aspekte der Radiosynoviorthese. 
                                        32. Jahrestagung der Rheinisch-Westfälischen Gesellschaft für Nuklearmedizin 2005 in Duisburg 


Radiosynoviorthese-Vorträge 2004

 

 

Radiosynoviorthese-Vorträge 2003

  • 30. Mai 2003: Paestum / Italien
    Gynter Mödder: LEZIONE MAGISTRALE - Radiosinoviortesi

  • Radiosynoviorthese: State of the Art 2003: 12. Juli 2003 in Köln
 Begrüßung und Einführung (Mödder, Köln)
 Die Radiosynoviorthese aus rheumatologischer Sicht (Genth, Aachen)
        Die Radiosynoviorthese aus orthopädischer Sicht (Tillmann, Bad Bramstedt)
        Aktuelle wissenschaftliche und klinische Aspekte der Radiosynoviorthese (Kampen, Kiel) 
               Ist eine Thromboseprophalaxe erforderlich? (Zotz, Düsseldorf)
               Radiosynoviorthese und Strahlenschutz (Barth / Rimpler, Berlin)
               Aktuelle  gesundheitspolitische Aspekte (Mahlstedt, Essen)
               Gelenkanatomie und Punktionstechniken - Anatomisch-nuklearmedizinische Tandempräsentation -
               (Koebke, Köln & Mödder, Köln)
Ist die Leitlinie noch aktuell? (Fischer, Kassel) Zusammenfassung / Müssen wir etwas ändern? (Mödder, Köln)

Radiosynoviorthese-Vorträge 2002

  • 16. Februar: Bielefeld
    Veranstalter: DGN, BDN, Ärztekammer (Prof. Dr. Mariss) ; Stadthalle
    Mödder, Gynter: "Radiosynoviorthese"

  • 23.Februar: Marburg
    Veranstalter: Nuklearmedizinische Universitätsklinik Marburg (Prof. Dr. Behr)
    Mödder, Gynter: "Radiosynoviorthese" (Überblick für Ärzte; Vormittag)
    Mödder, Gynter: "Radiosynoviorthese" (Überblick für Patienten; Nachmittag)

  • 23. März: Frankfurt (Oder)
    Klinikum Frankfurt (Oder) Tel. Kontakt: (0335) 548 29 20 / 29 21
    Fortbildungsveranstaltung "Nuklearmedizinische Therapie bei Skeletterkrankungen"
    Samstag, 23. März 2002, 10 - 13 Uhr, Kleistforum
    Vortrag 12-12.45 Uhr:
    Mödder, Gynter: "Radiosynoviorthese"


  • 11. Mai: Wiesbaden
    83. Deutscher Röntgenkongress 8.-11. Mai 2002:
    Vortrag Samstag 11. Mai 12-12.30 Uhr in Saal 16

    Mödder G, Mödder-Reese R: "Radionuklid-Therapie von Gelenkerkrankungen (Radiosynoviorthese)"

  • 12.-15. Juni: Stockholm, Schweden
    Annual European Congress of Rheumatology EULAR 2002
    - Mödder G: "Treatment of Fingerpolyarthrosis with Radiosynoviorthesis"
    - Mödder G: "Radiosynoviorthesis after Knee Replacement: Effective Therapy of Polyethylene Disease" Abstr. Nr. THU0208

THU0208 RADIOSYNOVIORTHESIS AFTER KNEE REPLACEMENT: EFFECTIVE THERAPY OF POLYETHYLENE DISEASE
G. Mödder, R. Mödder-Reese Nuclear Medicine, Praxis/ Institut für Radiosynoviorthese, Köln, Germany

Background: The main reason for "soft tissue problems" after total knee replacement and for aseptic loosening is the polyethylene wear leading to aggressive granulomatosis. Additionally Staphylococcus epidermidis adheres and grows on polymer surfaces producing extracellular slime. Clinical findings are warmth and swelling of the joint, decrease of mobility and recurrent effusions.
Objectives: This is a retrospective study about 150 (out of 260) patients suffering with these symptoms. They underwent radiosynoviorthesis (RSO)of the knee joint.
Methods: Ultrasound and soft tissue scintigraphy with Technetium-99m-MDP are the best methods to document the pathological process. Both methods were performed previous to radiosynoviorthesis with 222 MBq yttrium-90, in 82% repeated in a follow up until 5 years.
Results: In 40% only one RSO was sufficient, 44% needed a Re-RSO, 13 a second and 3% a forth Re-RSO for a good result. 89% of the patients reported about an improvement (very good, good, moderate). The objective improvement is visible in scintigraphy.
Conclusion: 1)Polyethylene wear induced foreign body granulomas are reduced by beta radiation. 2)beta energy of yttrium-90 means an overkill for bacteria. Stapylococcus epidermis, not vulnerable by antibiotica, are killed in the range of penetration depth of yttrium-90. 3)radiation induced fibrosis of synovium inhibits lymphatic transport of polyethylene wear. 4) RSO is an adequate therapy to remove the effects of polyethylene wear.
References: Mödder G, Renate Mödder-Reese: Radiosynoviorthese nach Knieendoprothese: Effektive Therapie bei "Polyethylene disease". Der Nuklearmediziner 2, 24 (2001) 97-103

  • 9. Dezember: Kharagpur / Indien
    "MACRO-2002" Society For Polymer Science. Session: Biomedical and Biodegradable Polymers. - Indian Institute of Technology, Kharagpur
    G. Mödder, R. Mödder-Reese: "Radiosynoviorthesis after knee replacement: Effective therapy of polyethylene disease".
  • 12. Dezember: Calcutta / Indien
    Gynter Mödder: "Radiation Synovectomy in Rheumatology and Orthopedics". Rotary Sadan, 94/2 Jawaharlal Nehru road, Kolkata 700 071
    With live demonstration of the first performance of RSO in Calcutta. Inauguration by the Minister of Health. Gov. of West Bengal. EKO X-Ray-Institute.
  • 13. Dezember: Calcutta / Indien
    34th Annual Conference of Society of Nuclear Medicine (India)
    ; Indian Institute of Chemical Biology.
    VICKRAM SARABHAI MEMORIAL ORATION 2002: Gynter Mödder "Radiosynoviorthesis -: Therapeutic Involvement of Nuclear Medicine in Rheumatology and Orthopaedics"

 

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Stand: 21.08.2007