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Kongresse und medizinische
News
Ärzte/Wissenschaftler,
die Vorträge zur Radiosynoviorthese halten, werden um Mitteilung
gebeten, damit Besucher dieser Website davon erfahren.
Achtung: aktuell Baustelle
Radiosynoviorthese-Vorträge 2007
24.01: Innsbruck
20.03: Manchester; British Society of Nuclear Medicine (BSNM)
23.05: Bolton/Manchester
Radiosynoviorthese-Vorträge 2006
Radiosynoviorthese-Vorträge 2005
3. Dez. 2005: G. Mödder: Aktuelle Aspekte der Radiosynoviorthese.
32. Jahrestagung der Rheinisch-Westfälischen Gesellschaft für Nuklearmedizin 2005 in Duisburg
Radiosynoviorthese-Vorträge 2004
Radiosynoviorthese-Vorträge 2003
- 30. Mai 2003:
Paestum / Italien
Gynter Mödder: LEZIONE MAGISTRALE - Radiosinoviortesi
-
Radiosynoviorthese: State of the Art 2003:
12. Juli 2003
in Köln
Begrüßung und Einführung (Mödder, Köln)
Die Radiosynoviorthese aus rheumatologischer Sicht (Genth, Aachen)
Die Radiosynoviorthese aus orthopädischer Sicht (Tillmann, Bad Bramstedt)
Aktuelle wissenschaftliche und klinische Aspekte der Radiosynoviorthese (Kampen, Kiel)
Ist eine Thromboseprophalaxe erforderlich? (Zotz, Düsseldorf)
Radiosynoviorthese und Strahlenschutz (Barth / Rimpler, Berlin)
Aktuelle gesundheitspolitische Aspekte (Mahlstedt, Essen)
Gelenkanatomie und Punktionstechniken - Anatomisch-nuklearmedizinische Tandempräsentation -
(Koebke, Köln & Mödder, Köln) Ist die Leitlinie noch aktuell? (Fischer, Kassel)
Zusammenfassung / Müssen wir etwas ändern? (Mödder, Köln)
Radiosynoviorthese-Vorträge 2002
-
16. Februar: Bielefeld
Veranstalter: DGN, BDN, Ärztekammer (Prof. Dr. Mariss) ; Stadthalle
Mödder, Gynter: "Radiosynoviorthese"
-
23.Februar: Marburg
Veranstalter: Nuklearmedizinische Universitätsklinik Marburg
(Prof. Dr. Behr)
Mödder, Gynter: "Radiosynoviorthese" (Überblick
für Ärzte; Vormittag)
Mödder, Gynter: "Radiosynoviorthese" (Überblick
für Patienten; Nachmittag)
- 23. März:
Frankfurt (Oder)
Klinikum Frankfurt (Oder) Tel. Kontakt:
(0335) 548 29 20 / 29 21
Fortbildungsveranstaltung "Nuklearmedizinische Therapie bei Skeletterkrankungen"
Samstag, 23. März 2002, 10 - 13 Uhr, Kleistforum
Vortrag 12-12.45 Uhr:
Mödder, Gynter: "Radiosynoviorthese"
- 11.
Mai: Wiesbaden
83. Deutscher Röntgenkongress 8.-11. Mai 2002:
Vortrag Samstag 11. Mai 12-12.30 Uhr in Saal 16
Mödder G, Mödder-Reese R: "Radionuklid-Therapie von
Gelenkerkrankungen (Radiosynoviorthese)"
- 12.-15. Juni: Stockholm, Schweden
Annual European Congress of Rheumatology EULAR 2002
- Mödder G: "Treatment of Fingerpolyarthrosis with
Radiosynoviorthesis"
- Mödder G: "Radiosynoviorthesis after
Knee Replacement: Effective Therapy of Polyethylene Disease"
Abstr. Nr. THU0208
THU0208 RADIOSYNOVIORTHESIS AFTER
KNEE REPLACEMENT: EFFECTIVE THERAPY OF POLYETHYLENE DISEASE
G. Mödder, R. Mödder-Reese Nuclear Medicine, Praxis/ Institut für
Radiosynoviorthese, Köln, Germany
Background: The main reason for "soft
tissue problems" after total knee replacement and for aseptic loosening
is the polyethylene wear leading to aggressive granulomatosis. Additionally
Staphylococcus epidermidis adheres and grows on polymer surfaces producing
extracellular slime. Clinical findings are warmth and swelling of
the joint, decrease of mobility and recurrent effusions.
Objectives: This is a retrospective study about 150 (out of 260) patients
suffering with these symptoms. They underwent radiosynoviorthesis
(RSO)of the knee joint.
Methods: Ultrasound and soft tissue scintigraphy with Technetium-99m-MDP
are the best methods to document the pathological process. Both methods
were performed previous to radiosynoviorthesis with 222 MBq yttrium-90,
in 82% repeated in a follow up until 5 years.
Results: In 40% only one RSO was sufficient, 44% needed a Re-RSO,
13 a second and 3% a forth Re-RSO for a good result. 89% of the patients
reported about an improvement (very good, good, moderate). The objective
improvement is visible in scintigraphy.
Conclusion: 1)Polyethylene wear induced foreign body granulomas are
reduced by beta radiation. 2)beta energy of yttrium-90 means an overkill
for bacteria. Stapylococcus epidermis, not vulnerable by antibiotica,
are killed in the range of penetration depth of yttrium-90. 3)radiation
induced fibrosis of synovium inhibits lymphatic transport of polyethylene
wear. 4) RSO is an adequate therapy to remove the effects of polyethylene
wear.
References: Mödder G, Renate Mödder-Reese: Radiosynoviorthese nach
Knieendoprothese: Effektive Therapie bei "Polyethylene disease". Der
Nuklearmediziner 2, 24 (2001) 97-103
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